Mosselbanken…

11 april 2016 | Leon Haenen

Leon Haenen

Liefhebber van beekjes en kleine rivieren

Ik heb iets met mosselbanken. Uit ervaring weet ik dat die banken voor vele vissoorten een bron van voedsel zijn. Ik vis daarom graag in de buurt of zelfs bovenop plekken waar de mosseltjes vaak met duizenden tegen elkaar aan op de rivierbodem staan. Alsof ze vastgeplakt zijn.

De oever is bezaaid met mossellijkjes.

Een paar weken geleden was ik tijdens een ochtend roofblei vissen op een plek gestuit waar de hele oever bezaaid lag met lege schelpjes. Het was een grappig effect onder mijn voeten, toen ik er overheen liep. Het knisperde serieus onder de zolen van mijn laarzen.  De stek kenmerkte zich door een mooie stroomnaad die langs een kleine uitstulping van de oever stroomde. Het woord trotten kwam meteen bovendrijven in mijn hoofd. Ik zag mijn dobbertje hier al drijven.

In gedachte zag ik de mosselbank onder water al voor me. Een soort van delicatessenrestaurant voor smaakgevoelige vissen.  De plek laat me sindsdien niet meer los. Een paar weken later is dit nog steeds het geval. Als ik het op vrijdag met mijn pa bespreek, is hij direct te porren voor het plan om er eens een sessie aan te wagen.  De weersvoorspellingen zijn top. Reden te meer om weer samen op pad te gaan.

Het is zeven uur als ik bij pa arriveer. Hij staat me buiten al op te wachten. We hebben het plan als volgt samengesteld: ik vis op de kop van de stek met de centrepin en de dobber, terwijl hij aan het eind van de stek op zink gaat vissen. Ik houd me bezig met het voeren. Gewapend met twee liter gesoigneerde maden, een bak hennep en een zak groundbait van DSK die ik uitgebreid heb met een halve kilo 4,5 mm pellets gaan we van start.

Voordat ik ga vissen begin ik met het ‘opstoken’ van de stek; een paar handjes maden, hennep en een paar hard geperste balletjes voer verdwijnen onder water. Vandaag staan er dus naast mosselen nog veel meer delicatessen op het menu...

Wat voelt het goed om weer eens met de dobber te vissen. Eigenlijk heb ik dat te weinig gedaan de laatste tijd. Het is veel technischer dan zinkvisserij. Er komt mijns inziens meer bij kijken. Na het peilen blijkt dat ik qua waterdiepte niet ver naast mijn voorspelling zat. Er staat ongeveer anderhalve meter water op de hele drift. Gehuld in het waadpak start ik de intensieve visserij met de centrepin.

Mosselbanken 2

Regelmatig haak ik levende mosseltjes die als ‘mosselklonters’ boven water komen.

Intensief omdat ik enerzijds heel veel aan het wiel sta te draaien, anderzijds omdat ik mezelf schrap moet zetten in de heftige stroming. Dit is het type visserij waarvan ik de dag erna spierpijn over houd. Vandaag heb ik wederom de Kingpin van stal gehaald. Als reservecombinatie met een zwaardere dobber van 7 gram ligt de Heritage pin klaar van Wilson. De eerste driften tonen echter  al duidelijk aan dat de door mij voor gemonteerde 5 grams dobber vandaag prima voldoet.  Ik vis met een onderlijn van 17/00. Preston in dit geval.  De bovenlijn die ik op de reel gespoeld heb, is net iets dikker. Ik vis met een schuifloodje onder de dobber en een loodje nr. 1 op 20 cm van de haak. Dit dient als een soort van beetverklikker en zorgt er tevens voor dat het aas zich dicht bij of op de bodem bevindt.

Ik kan het geheel heerlijk langs de stroomnaad sturen en maak daardoor prachtige en vaak ook hele lange driften.  Bij elke inworp doneer  ik een stuk of 20 maden op de kop van de stek.  Af en toe gaat er een beetje hennep mee. Ik heb nog de helft van het voer in de emmer staan. Dat gebruik ik later in de ochtend. Eerst eens kijken wat er gaat gebeuren… En of er überhaupt iets gaat gebeuren… Het vertrouwen is echter erg groot. Vandaag is het eerste doel om eenvoudigweg vis te vangen. Het maakt ons niet uit wat het is, als er maar actie ontstaat op de stek.

Er gaan twee uur voorbij zonder dat we ook maar een teken van leven krijgen. Consequent blijf ik maden en hennep voeren Als ik op enig moment helemaal aan het eind van de stek de eerste brasem aan het oppervlak zie rollen op nog geen drie meter uit de oever, weet ik dat het goed gaat komen. Nog geen kwartier later verdwijnt mijn dobber voor het eerst uit beeld.  De aanbeet is zo hard dat ik het voel in de hengeltop. Mis… Niet veel later vang ik de eerste rivierbrasem van de dag. Ik vind het geen straf om brasem te vangen in deze stroming op het relatief lichte materiaal waarmee ik bezig ben. Heerlijk vind ik het.

Mosselbanken 3
De eerste brasem van de dag krijgt een warm welkom.

Dan krijg ik een aanbeet uit het boekje. Als ik aansla, roep ik uit en soort van automatisme om mijn vader.  Ik voel namelijk direct dat ik nu geen brasem heb gehaakt; dit is iets anders. Veel heftiger… Ik durf het bijna niet te denken, maar het voelt aan als een barbeel. De Fox hengel buigt vervaarlijk ver door en er zit niets anders op dan de druk die mijn duim op de pin uitoefent iets te laten vieren. Dat wordt direct beantwoord door een hels gekrijs van de Kingpin. Wat produceert dat ding een lekker geluid.

Het gevecht speelt zich de eerste minuten af aan de binnenzijde van de stroomnaad. Ik doe er alles aan om deze vis daar ook te houden, maar om een of andere reden is deze het daar niet mee eens. Zodra de vis de stroming heeft ‘geroken’ wordt het bijna onhoudbaar. Met een paar hele felle uithalen vertrekt de vis stroomafwaarts. Mijn gezicht staat dan al in het standje  ‘oh nee’… En ook dat voorgevoel blijkt juist. Een half opengebogen haak is de enige trofee die me aan deze vis zal herinneren. Geen idee wat het is geweest. Het voelde niet aan als een vals gehaakte  vis.  Jammer.  Ik moet het even kort verwerken met een inwendig scheldpartijtje. Niemand die het hoort.

Mosselbanken 4

Uren heeft pa gevist met een lichte zinkmontage. Dat  werkte vandaag duidelijk niet.

Even blijft het akelig stil op onze stek, maar dan gaan de poorten open voor de rivierbrasems. Ik vang er een stuk of zes snel achter elkaar. Pa blijft achter omdat hij stug volhoudt met zijn zinkloodje. Als ik even pauzeer met een bakje koffie probeer ik senior toch te overtuigen om een paar uur met een dobber te vissen. Uiteindelijk zwicht hij  voor mijn pleidooi (ik ben per slot van rekening wel verkoper van beroep) en hij schakelt om naar de dobbervisserij.  Let wel: het  is mijn pa die me geleerd heeft hoe ik met een dobber moet vissen.  Geloof me: hij kan dat. Binnen een mum van tijd vangt ook hij een stuk of zes rivierbrasems. Hij vangt ze sneller dan ik dat doe. Hij vist onder de hengeltop en maakt kortere driften die hij ook nog eens met een conventionele vintage Mitchell werpmolen binnen draait. Dat vist een stuk sneller.  Ik zie hoe pa enorm aan het genieten is. Hij vangt veel ‘platten’ en dat doet hij erg graag.

Mosselbanken 5
Al van ver zie ik dat het goed gaat met mijn vader.

Ik heb nog steeds de hoop op een verrassing. Die blijkt uiteindelijk ook te komen. Aan het eind van de ochtend haak ik weer een vis die zich heel anders gedraagt dan de brasems die ik eerder vandaag ving. Helemaal aan het eind van mijn drift krijg ik een aanbeet. Als ik aansla, komt de vis direct aan te oppervlak. Heel even maar. Ik denk dat dit exemplaar zich helemaal onnozel geschrokken is. Ik beleef een heerlijke dril. Als ik de vis voor het eerst in beeld krijg, zie ik direct dat het een bak van een winde betreft. In scandeer over het water dat het een winde is. Als pa arriveert, heb ik de vis al op de mat liggen. Een beste winde. Een nieuw PR zelfs in lengte: 58 cm. Whow!!  Mijn dag was al erg goed, maar dit is wel de kers op de taart. Wat een schitterende vis. Weer een geweldig resultaat. Heerlijk!

Mosselbanken 6

Een nieuw PR winde… YES!

Ik had geen weegschaal bij  me anders had ik deze kneiter zeker gewogen. Op mijn verzoek schiet pa een paar plaatjes. We vissen nog een half uur door en vangen elk nog een paar brasems. Uiteindelijk hebben we er 24 gevangen. Netjes. Een super aantal.

Mosselbanken 7

Een aantal brasems vertoonde al paaiuitslag.

We zijn het er beiden over eens dat hier ook de andere drie soorten witvis moet rondzwemmen die we graag vangen. Alle ingrediënten zijn op deze stek aanwezig om er op kopvoorn, sneep en zeker ook barbeel te vissen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we hier in de loop van het seizoen nog een aantal juweeltjes op de mat gaan krijgen. We zullen zien!

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.